BASES DOCTRINALS DE CARLISTES DE CATALUNYA
‘MANIFEST DE SITGES’
Carlistes de Catalunya
és un moviment polític i social hereu (1) i continuador de les lluites
populars del carlisme català. Els seus principis ideològics estan
fonamentats en la rica evolució social doctrinal del carlisme basada en
una evolució dialèctica, assumint els seus errors i reivindicant els
seus encerts. Aquests principis fonamentals són:
1. Monarquia
Una monarquia socialista
(2), basada en el pacte Dinastia-Poble, on la figura del Rei, o Reina,
tingui un paper d’àrbitre i jutge. El Monarca no pot ser decoratiu sinó
l’element que :
- arbitri la igualtat entre els tres poders: executiu, legislatiu i judicial
- eviti els abusos de
les oligarquies o grups de poder; que poden manipular mitjançant les
eleccions a presidència de la república els candidats (3)
- mantingui l’equilibri entre els diferents territoris vetllant que aquest sigui just i equitatiu
- Sigui un primum inter pares (4)
- sigui monarca amb doble legitimitat, d’origen i exercici (5)
Assumim l’accidentalisme
com a via per arribar a la monarquia. Entenem l’accidentalisme com a
deixar en mans del poble l’elecció entre monarquia o república,
mitjançant consulta popular en la que defensem la primera opció. Una
vegada instaurada la monarquia defensem la celebració d’una consulta
sobre la forma d’estat cada vegada que ho demani un 10 % de la població.
2. Confederalisme-Federalisme-Subsidiarietat
L’organització de les
comunitats humanes ha de respectar profundament la seva personalitat.
Així ho ha defensat sempre el carlisme en la forma dels furs, expressió
ancestral de la subsidiarietat per una part i de la màxima sobirania de
les nacions i regions a Europa. (6) Creiem en una fórmula confederal o,
ad mínimum, federal, per l’organització d’un estat i també per la de
l’Unió Europea. (7) En aquest sentit qualsevol pacte federalista ha de
partir del dret a l’autodeterminació ja sigui local o nacional. (8)
Sense acord mutu no hi pota haver pacte entre pobles com sense acord
mutu, Dinastia-Poble, no hi pot haver monarquia. L’acord assegura un
tracte just.
3. Socialisme autogestionari
El socialisme és
l’alternativa a la crisi del capitalisme. No neguem la divisió de la
societat en classes sinó que creiem que la lluita de classes no pot ser
l’alternativa ja que només cerc a la substitució d’una classe al poder
per una altra. La nostra aposta es basa en socialitzar els béns de
producció, nacionalitzar els serveis bàsics i substituir la fi de la
societat del benefici per un fi de servei. (9) El creixement no pot ser
il·limitat. Socialitzar no és passar el poder de l’empresari a l’estat
sinó promoure l’autogestió dels treballadors retornant a la situació on
el poder generador era de l’artesà. El capital passa a ser un servei i
no un fi en si mateix i el treballador no és ni oprimit ni
subsidiarietat, sinó responsable. Reprenem així a cultura del treball
comunitari del camp català que van tractar de defensar els carlistes, de
l’auzolan, de l’andecha, de les cooperatives.
El carlisme fou el
primer en defensar el mutualisme com a etapa superior a la caritat. (10)
Aquesta via assegura de forma complementària que no hi hagi persones
que quedin despenjades de la societat quan en el seu moment eren dins.
La inspiració cristiana del carlisme, essent un moviment laic i
considerant que la política ha de ser aconfessional, és fonamental.
Aquesta inspiració rau en una concepció basada en grans parts de la
Doctrina Social de l’Església, el Concili Vaticà II i, tanmateix, la
teologia de l’alliberament i els drets humans. (11)
4. Tradicions
La tradició és el
conjunt de consensos d’una societat que l’ajuden a crear nexes que la
cohesionen així com les normes forjades per segles de convivència. (12)
La tradició sense evolució es converteix en immobilisme i genera
reacció. Tradició són costums i som partidaris/es de defensar-les de
forma actualitzada. Són festes comunitàries, és conservar les arrels
paganes, les cristianes, les d’una comunitat local, les de la nostra
nació sens perjudici de la seva actualització. (13) No volem traspassar
les cendres sinó el foc. Tradició, és conservar el nostre medi ambient,
el nostre folklore, preservar la nostra llengua i estimar la nostra
història.
La defensa del món rural
forma part d’aquesta doctrina, també de la foral, de la
descentralització, la perseverança en un model territorialment
equilibrat, d’autogestió local, del món del camp oposat a la
globalització del liberalisme, l’individualisme i la destrucció de les
identitats.
Sitges, a 18 d’Agost de 2.014
ANOTACIONS
(1) Seguint
l’esperit del ‘Catecisme Tradicionalista’ (1935): “és la herència dels
nostres pares, el tresor dels nostres fills, la terra on hem nascut, la
llar que ha estat testimoni de les nostres alegries i els nostres
dolors, la llengua que hem après”.
(2) En
oposició a la “institució monàrquica, instrument de la classe dominant”
descrita a ‘Que es el carlismo’ (1976) de Carles Hug de Borbó-Parma. Els
detalls es poden trobar al mateix llibre als apartats: ‘Una dinastia
para un pueblo’ i a ‘Elección popular’. També la Declaració del Rei
Xavier al 1r congrés del Poble Carlista: “Els Reis de la meva dinastia
no concedien furs o llibertats; els reconeixien”. La Monarquia
socialista fou explicitada el ‘Missatge de Don Xavier al Poble carlista’
(1972).
(3) Per
exemple a ‘Esquema Doctrinal’ AET, 1964 defineix monarquia com ‘Sistema
de govern creat pel poble per a defensar-se contra els abusos dels
poderosos’.
(4)
Explicitat per exemple a ‘Manifestación de los Ideales Tradicionalistas’
(1939) de Manuel Fal Conde: “no són els pobles pels reis, sinó els reis
pels pobles”.
(5) Com va establir la reina Maria Teresa de Braganza a la ‘Carta als espanyols’ (1864).
(6) Ja
Carles V definia els Furs d’Aragó com a ‘Numen Tutelar’ en el Manifest
als Aragonesos (1834) i l’Acta de Loredan (1897) indica que el carlisme
defensa els furs “a macha martillo”.
(7) Segons
el 12è congrés del Partit Carlista (2008): “fórmula del pacte confederal
que permeti una vinculació lliure entre els diferents nacions de les
Espanyes.”
(8) Així ho
recull, per exemple, el Document de Sant Miquel de Cuixà (27.06.1976)
signat pel Rei Carles Hug amb els Partits Carlistes de Catalunya, País
Valencià i les Illes Balears.
(9) El socialisme autogestionari fou aprovat al 3r congrés del Poble Carlista (1972)
(10) El mutualisme en especial a l’Acta de Loredan (1897) a partir de l’encíclica Rerum Novarum.
(11) Veure ‘Catecisme Tradicionalista’
(12) Per
exemple a ‘Esquema Doctrinal’ AET, 1964: ‘conjunt de solucions creades
pels homes i acreditades per la història’ o ‘la tradició, no pot suposar
mai una coacció del passat; és un projecte de futur a partir d’una
alçada històrica’.
(13) En la
línia, per exemple, de l’Ideari (1937): “restaurar els principis forals,
amb les modificacions que siguin d’actualitat”.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada